YAŞAM, ŞARLO VE UÇURUM İNSANLARI ÜZERİNE BİR İNCELEME

Author :  

Year-Number: 2022-131
Yayımlanma Tarihi: 2022-08-09 23:17:14.0
Language : Türkçe
Konu : İletişim Çalışmaları
Number of pages: 50-68
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Çalışma günümüzde arzu ile gerçeğin yarattığı derin uçurumu, Şarlo’nun Modern Zamanlar filmi ve Jack London’ın Uçurum İnsanları romanı bağlamında tartışmayı denemektedir. London Uçurum İnsanları romanında yokluk içerisinde yaşayan insanları betimler. Romandaki insanlar açlık ve sefaletle kimselerin pek ziyaret etmediği Londra’nın Doğu yakasında yaşarlar. Bu insanların yaşamları sefalet yüzünden uçurumludur. Işık dahi o derinliklerde yolunu şaşırır. Bu yüzden suç çoğu zaman sefaletin kardeşidir. Jack London romanı ve Şarlo’nun filmi hemen hemen aynı dönemlerdeki sosyal yaşantıyı farklı şekillerde tasvir eder. Birincisinde “sefalet şeytanı”nın elinde ıstırap çeken insanların hali son derece gerçekçi bir biçimde resmedilir. Şarlo ise sefalet şeytanını adeta ayaklarından yakalar, trajediyi gülümseten bir hale sokar. Yaşamın derinlerdeki içgüdüsüne bürünerek en zorlu zamanlarda dahi varoluş çabası güder. Farklı olanın ayrık otunun kaderini yüklenmesi gibi Şarlo da girdiği her yerden kovulur. Filmde pratik aklın görmezden geldiği Dionsosçu öğenin filmde alttan alta nasıl işlediği tespit edilmeye çalışılmıştır. Zira yabancılaşmanın imkân haline gelmesinin temel nedeni kişiyi ayakta tutan, hayata çağıran vahşi içgüdünün yok sayılmasıyla mümkündür.  Çalışma bu iki eser üzerinde yoğunlaşarak insanın hayal ile gerçek arasındaki uçurumunu Dionysosçu öğeyle tartışmayı dener.  Tüketimin sürekli arttığı bu akışkan zamanlarda uçurum daha da derinleşmiş metaların yarattığı arzularla kanayan bilinçleri doymak bilmez bir açlığa mahkûm etmiştir. Bu yüzden asıl uçurum yaşadığımız yüzyılda insanlığın düştüğü uçurumdur. Çalışmada doküman analizi ve hermenötik yöntemi kullanılmış ve bu çerçevede ilintili dokümanlara ulaşılarak araştırmaya veri oluşturacak şekilde değerlendirilmeye çalışılmıştır.

Keywords

Abstract

The study attempts to discuss the deep abyss created by desire and reality today within the context of Charlot’s movie “Modern Times” and the novel of Jack London ““The People of the Abyss.”  London describes people living in poverty in the novel “People of the Abyss.” The people in the novel live in hunger and misery in the Eastside of London, which is rarely visited by anyone. The lives of these people are abysmal because of misery. Even light goes astray in those depths. Therefore, crime is mostly the brother of misery. Jack London's novel and Charlot’s film depict the social life of almost the same period in different ways. In the first, the plight of people suffering at the hands of the "devil of misery" is portrayed in a very realistic way. On the other hand, Charlot almost catches the devil of misery by the feet and makes the tragedy smile. Embracing the deep instinct of life, it strives to exist even in the most difficult times. As the different bears the fate of the weed, Charlot is expelled from wherever he enters. In the movie, it has been tried to determine how the Dionysian element, which the practical mind ignores, works in the movie in a minor key. Then, the main reason why alienation has become an opportunity is possible by ignoring the wild instinct that keeps the person alive and calls them to life. Concentrating on these two works, the study focuses on the gap between human imagination and reality. In these fluid times, when consumption is at a trot, the abyss has condemned the consciousness, which is bleeding with the desires created by the commodities that have deepened, to an insatiable hunger. That’s why, the real abyss is the abyss that humanity has fallen into in the century we live in. In the study, document analysis and hermeneutic methods were used and in this context, related documents were accessed and evaluated in a way to create data for the research.

Keywords


  • Adorno, T. W. (2011). Kültür Endüstrisi Kültür Yönetimi (N. Ülner, M. Tüzel, & E. Gen, Çev.; 6. bsk). İletişim.

  • Arslan, S. (2014). Türk Kültüründe Ağaç Kültü ve Hayat Ağacı. Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 59-71. https://doi.org/10.20860/ijoses.27650

  • Bazin, A., & Rohmer, E. (F). (1989). Charlie Chaplin (İ. Kurdak, Çev.). Afa Yayınları.

  • Bergson, H. L. (1989). Zihin kudreti (M. Katırcıoğlu, Çev.). M.E.B.

  • Bolt, B. (2015). Yeni bir bakışla Heidegger (B. C. Şekerciler, Ed.; M. Özbank, Çev.; 2. bsk). Kolektif Kitap.

  • Brown, P. (1996). Charlie Chaplin (L. Onat, Çev.). İlkkaynak Kültür ve Sanat Yayıncılık.

  • Chaplin, C. (1991). Hayatımın hikayesi (F. Dilber, Çev.). AFA.

  • Corbin, A., Courtine, J. J., & Vigarello, G. (2008). Bedenin Tarihi Cilt 1 Rönesans’tan Aydınlanma’ya (S. Özen, Çev.). Yapı Kredi Yayınları.

  • Dobb, M. (1985). Kapitalizmin Dünü ve Bugünü (F. Kantur, Çev.; 2. bs). İletişim Yayınları.

  • Dostoyevski, F. M. (2007). Yeraltından Notlar (M. Özgül, Çev.; 14. bsk). İletişim Yayınları.

  • Ellul, J. (2003). Teknoloji Toplumu (M. Ceylan, Çev.). Bakış Kitaplığı.

  • Engels, F., & Marx, K. (2019). Komünist Manifesto (Cep Boy) (N. Satlıgan, Çev.). Yordam Kitap.

  • Estés, C. P. (2010). Kurtlarla Koşan Kadınlar / Vahşi Kadın Arketipine Dair Mit ve Öyküler (H. Atalay, Çev.; 35. bs). Ayrıntı Yayınları.

  • Frayne, D. (2020). Çalışmanın Reddi (İ. Argat, Çev.; 1. bs). Islık Yayınları.

  • Han, B.-C. (2020). Güzeli Kurtarmak (K. Filiz, Çev.; 3. bs). İnsan Yayınları.

  • Heidegger, M. (1998). Tekniğe İlişkin Soruşturma (D. Özlem, Çev.). Paradigma Yayınları.

  • Heidegger, M. (2017). Messkirch Anma Konuşması. Içinde A. Aydoğan (Ed.), Heidegger: Teknoloji ve insanlığın geleceği (1. bsk). Say Yayınları.

  • Huizinga, J. (2006). Homo ludens (M. A. Kılıçbay, Çev.; 2. bs). Ayrıntı.

  • Jaspers, K. (2019). Felsefe Konuşmaları (A. Aliy, Çev.; 1. bs). Pinhan Yayıncılık.

  • Kaymaz, V., & Eren, E. (2018). Modern Zamanlar ve Veblen. Yildiz Social Science Review, 4(2), 201-212.

  • Kuçuradi, I. (2018). İnsan ve değerleri (Yedinci Baskı: TFK, 2018). Türkiye Felsefe Kurumu.

  • Leonhard, G. (2018). Teknolojiye Karşı İnsanlık (C. Akkartal & İ. Akkartal, Çev.; 1. bs). Siyah

  • London, J. (2015). Uçurum insanları (O. Çakmakçı, Çev.; 1. bs). Alfa Basım Yayım Dağıtım.

  • Nietzsche, F. (2010). Güç İstenci (N. Epçeli, Çev.; 3. bs). Say Yayınları.

  • Nietzsche, F. (2014). Böyle Buyurdu Zerdüşt (A. T. Oflazoğlu, Çev.; 2. bs). İz Yayıncılık.

  • O’Connell, M. (2021). Makine Olmak—Mütevazı Sorunumuz Ölümlülük (Ö. Karakaş, Çev.). Domingo Yayınevi.

  • Özkan, S. (2015). Nietzsche: Kaplan Sırtında Felsefe (3. bs). Ötüken Neşriyat.

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics