ERNEST BLOCH’UN SUİTE HÉBRAÏQUE BAŞLIKLI ESERİNDE, YAHUDİLİĞİN VE YAHUDİ MÜZİĞİNİN YANSIMASI

Author :  

Year-Number: 2021-119
Yayımlanma Tarihi: 2021-08-20 10:38:10.0
Language : Türkçe
Konu : Müzik
Number of pages: 237-257
Mendeley EndNote Alıntı Yap

Abstract

Bu çalışmada Ernest Bloch’un viyola repertuvarına kazandırdığı, dini temalı ve viyolanın ön planda olduğu eserlerinden Suite Hébraïque başlıklı eseri viyola yorumcusu gözüyle incelenmiştir. Yapılan incelemenin amacı viyola repertuarının mihenk taşlarından olan Suite Hébraïque’in icracılar tarafından doğru yorumlanmasına katkıda bulunmaktır. Tüm sanatçılar gibi besteciler de içine doğdukları toplumun sosyo-ekonomik, sosyo-kültürel ögelerinden etkilenmektedir. Bu nedenle besteci tarafından müzik yazısı ile aktarılan eserlerin hikâyeleri ve entelektüel içeriklerinin kavranması, eserlerin doğru yorumlanması adına önem taşır. Kendisini; besteci, düşünür ve hümanist olarak tanımlayan Ernest Bloch 1880 yılında Cenevre’de doğmuştur. Bloch’un dedesi İsviçre’de bir kantonun Yahudi topluluğunun lideridir. Tutucu olmayan bir ailenin oğlu olmasına karşın din Bloch ailesinin hayatının daimi bir parçası olmuştur. Yaşamı Avrupa ve Amerika arasında geçen Ernest Bloch’un bestecilik hayatı, karakterinin gelişimi ve yaşadığı coğrafyalar açısından incelendiğinde beş farklı bölümden oluşmaktadır. Bunlar sırasıyla; I. Öğrencilik Dönemi (1895-1900), II. Birinci Avrupa Dönemi (1911-1916), III. Birinci Amerika Dönemi (1917-1930), IV. İkinci Avrupa Dönemi (1930-1938) ve V. İkinci Amerika Dönemi (1939-1959) dir. Eseri; Bloch’un bestelediği şekli ile anlamak ve icra edebilmek için eserin yazıldığı ortamın, bestecinin esere dair notlarının, kullandığı ezgi ve ritmik ögelerin, müzik terimlerinin ve bu terimlerin esere kattığı renklerin, ritmik formunun incelenmesi önem taşımaktadır. Literatürdeki boşluğu doldurması açısından bu çalışmanın yorumculara katkı sağlayacağı umulmaktadır.

Keywords

Abstract

In this study, one of Ernest Bloch's works titled Suite Hébraïque, which is one of the works with religious themes and in which the viola is at the forefront, has been examined from the perspective of a viola performer. The aim of the study is to contribute to the correct interpretation of Suite Hébraïque, one of the cornerstones of the viola repertoire, by the performers. Like all artists, composers are also affected by the socio-economic, socio-cultural elements of the society they were born into. For this reason, understanding the stories and intellectual contents of the works conveyed by the composer with musical writing is important for the correct interpretation of the works. Ernest Bloch, who defines himself as a composer, thinker and humanist, was born in Geneva in 1880. Bloch's grandfather was the leader of the Jewish community of a canton in Switzerland. Despite being the son of a non-conservative family, religion has been a permanent part of the Bloch family's life. When Ernest Bloch's life as a composer, who spent his life between Europe and America, is examined in terms of the development of his character and the geographies he lived in, it consists of five different parts. These are respectively; I. Student Period (1895-1900), II. First European Period (1911-1916), III. First American Period (1917-1930), IV. Second European Period (1930-1938) and V. Second American Period (1939-1959). In order to understand and perform the piece as Bloch composed, it is important to examine the environment in which the piece was written, the composer's notes on the piece, the melody and rhythmic elements he used, the musical terms and the colors these terms add to the piece, and its rhythmic form. It is hoped that this study will contribute to the performer in terms of filling the gap in the literature.

Keywords


  • Byong, M. D. (2012). The Viola in America: Two Centuries of Progress. Notes, Vol. 68, No. 4, 792 – 750.

  • Idelsohn, A.L. (1994). Storia della Musica Ebraica. Firenze: Editrice La Giuntina.

  • Knapp A. ve Solomon N. (2017). Ernest Bloch Studies. Cambridge: Cambridge University Press.

  • Knapp, A (2017). Ernest Bloch’s Suite Hébraïque and Meditation and Processional: Historical Overview and Analysis of Traditional Music Materials. Journal of the American Viola Society, Vol. 33, No. 2, 19-33.

  • Knapp, A. (1970). The Jewishness of Bloch: Subconscious or Conscious?. Proceedings of the Royal Music Association, 1970 – 1971, Vol. 97 (1970 – 19719), 99-112.

  • Newlin D. and Bloch E. (1957). The Later Works of Ernest Bloch. The Musical Quarterly, 1947, Vol. 33, No.4, 443-459.

  • Park. H. (2014). Suite Hebraique for Viola and Piano. Master’s Thesis. Seul: Ewha Womans University, Music Faculty.

  • Stevens, L. (2003). Composers of Classical Music of Jewish Descent. London: Vallentine Mitchell.

  • Tarsi, B. (2001). Toward a Clearer Definition of the “Magen Avot” Mode. Musica Judaica, Vol. 16, 53-79.

  • http- 1: Jewish Encyclopedia http://www.jewishencyclopedia.com/articles/11758-oren (Erişim tarihi 10.07.2021).

  • http-2: https://petruccimusiclibrary.ca/files/imglnks/caimg/5/5b/IMSLP581728-PMLP727341- Bloch_Viola_Hebraique_-_Orch.pdf (Erişim tarihi10.07.2021).

  • http-3: http://www.jewishencyclopedia.com/articles/9287-kerobot (Erişim tarihi10.07.2021).

  • (Erişim tarihi10.07.2021).

  • http-5: http://www.jewishencyclopedia.com/articles/6638-geshem (Erişim tarihi10.07.2021).

  • http-6: https://petruccimusiclibrary.ca/files/imglnks/caimg/7/7b/IMSLP447663 - PMLP727341- Bloch_Suite_Hebraique_Klv.pdf (Erişim tarihi10.07.2021).

                                                                                                                                                                                                        
  • Article Statistics